Dag 2 : 4 november 2016 - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Colombiahightlights - WaarBenJij.nu Dag 2 : 4 november 2016 - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Colombiahightlights - WaarBenJij.nu

Dag 2 : 4 november 2016

Door: Marc

04 November 2016 | Colombia, Bogota

Voor degenen die het nog niet wisten, zijn we in plaats van september op 3 november naar Colombia gegaan. Na een klein oponthoud van dik een half uur door de acties van de stewardessen vlogen we in 10 uur en 30 minuten naar Bogotá. Zo rond 18.00 uur lokale tijd waren we in het hotel. Na wat opgefrist te hebben gingen we nog wat drinken op een terrasje vlakbij het hotel. Werd het toch nog 0.00 uur.
Bogotá
Vanmorgen door de jetlag toch vroeg eruit. Ontbijten en eerst maar eens gaan pinnen. Die Colombiaanse peso’s zijn natuurlijk niets waard. We moesten in twee slagen pinnen om een fatsoenlijk bedrag te hebben. Ik had beter een schoenendoos kunnen meenemen i.p.v. een portemonnee. We hadden een Colombiaanse gids. Sprak goed Engels, Het was jammer van zijn te grote kostuum anders had hij met zijn getinte uiterlijk en lang haar zo voor een rockster kunnen doorgaan. De stad oogt oud en rommelig. Verschrikkelijk veel verkeer en mensen. Er leven er 8 miljoen. De stad ligt op 2600 m hoogte dus we hadden weer wat last het lopen van de longen. Niet zo veel als vorig jaar want toen zaten we fors hoger. We maken dus in de ochtend een stadswandeling met bezoek aan de levendige wijk La Candelaria en het goudmuseum. La Candelaria staat bekend om haar oude kerken, prachtige architectuur, koloniale huizen en kleine winkeltjes. Het levendige hart is het Plaza de Bolivar, met de Bogotá kathedraal en de Fundacion Botero. Op een van de pleinen is een demonstratie aan de gang. Dat doen ze hier net zo als in Argentinië. Een tentenkamp dat als het moete er maanden kan staan. We doen nog een kunstmuseum aan maar daar ben ik de naam van kwijt. De stadstour wordt afgesloten met een bezoek aan het Museo del Oro, het goudmuseum. Hier is de grootste pre-Spaanse collectie goudwerk tentoongesteld.
Natuurlijk drinken we de beroemde koffie van Colombia van Juan Valdez. We kennen hem nog van het reclamefilmpje uit de jaren 70. Helaas wordt er op het terrasje van een van onze groepsleden zijn tas gejat. Er zat niet veel van waarde in maar toch. Misschien waren we afgeleid door een Bandoneon Speler. In Columbia komen ze nauwelijks voor. Het is Argentijnse muziek en hier is het salsa wat de klok slaat.
In de namiddag neemt onze eigen gids ons mee naar zijn café. Daar schenken ze nog betere koffie vind hij. Amor Perfecto. Inderdaad het is het zeer lekkere koffie. Daarna gaan we in taxi’s naar het opstijgpunt. Want we gaan de berg Montserrat op via een kabelbaan. Inmiddels is het hier al donker. Boven zien we een schitterend schouwspel van de verlichte stad. Na de afdaling bezoeken we een restaurant. We worden daartoe opgehaald door iemand van dat restaurant. Ik verwacht een ober of zoiets maar hij draagt een zwart gevechtspak en hoge gevechtslaarzen. Erg stoer maar het doekje voor zijn mond doet daar weer afbreuk aan. Het zal wel met de veiligheid hier te maken hebben dat we door die halve commando worden opgehaald. De stad ziet zwart van de politiemensen. Als we bijvoorbeeld als groep de kathedraal ingaan schuiven er twee mee naar binnen. Afijn het restaurant was de wandeling meer dan waard. Uitstekend eten en lekker wijn. Op straat rekende ik om dat we voor 30 euro met z’n tweeën hadden zitten eten.
We wandelen rond 23.00 uur weer terug naar het hotel en ik doe dit huiswerk voor we gaan slapen.

• 05 November 2016 - 11:12

Ria Muchall:

Ik wist niet dat jullie naar Colombia zouden gaan dus het kwam als een aangename verrassing jouw verslag. Heerlijk te weten dat ik weer leuke verslagen de komende tijd tegemoet kan zien. Ik leg echt geen druk op je hoor!!!! Heb ook best wel met je te doen als je naar bed wilt, doodmoe van alle indrukken van die dag (tenslotte, hoe je het ook wend of keert, je bent weer een dagje ouder) en dan toch voor ons thuisblijvers nog een stukje moet schrijven. Dat ook nog moet voldoen aan de criteria van onderhoudend, leerzaam, alle namen goed gespeld en zo nu een dan een lach ontlokkend. Ga daar maar aan staan! Dus Mark ik waardeer het zeer de verslagen.
    Ik wens Vera en jou weer een schitterende reis.
    Liefs Ria

• 05 November 2016 - 11:41

Wim & Marijke:

Leuk te lezen dat jullie weer een verre trip aan het ondernemen zijn.
    Kijk uit naar de rest van de belevenissen.
    Fijne vakantie !!!!!!!!

Liefs, groetjes
    W&M

• 05 November 2016 - 11:58

Aad En Erna Van Leeuwen:

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn.
    Is gelukt hoor Marc, dit reisblog naar ons nieuwe e-mailadres.
    We gaan gezellig dagelijks jullie reisverslagen lezen en let goed op je tas.
    Veel plezier.
    Liefs van ons